Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Søsken som pårørende — Boklansering og nettverksmøte

14. mars 2014 kl. 13:30 - 16:00

Invitasjon til nettverksmøte med forelesninger og boklansering

Servering av tapas og drikke i etterkant av lanseringen. Alle lanseringsdeltakerne får et eksemplar av boka ”Lyn i hodet, kul i panna” (verdi 295,- kr) gratis. Møteleder: Annette Drangsholt Forelesere: Trine Lise Bakken, Eli Marte Rusten, Torun Vatne, Gunder Christophersen og Mia Tuft.

• Påmeldingsfrist: 1. mars.
  • Påmelding nederst på denne siden.

• 13.30- 13.55 Trine Lise Bakken: Å være pårørende i et livslangt perspektiv
  • 13.55- 14.30 Eli Marte Rusten: Erfaringer fra familielivet, som søster
  • 14.30- 15.00 Torun Vatne: Hva forteller søsken? Søskens behov
  • 15.00-15.15 Gunder Christophersen: Arbeid for å fremme søskens rettigheter
  • 15.15- 15.30 Mia Tuft: Presentasjon av boka ”Lyn i hodet, kul i panna”
  • 15.30 Utdeling av boka og tapas

I etterkant av bokutdelingen blir det muligheter til å bli kjent med andre innen fagfeltet, spise og drikke litt. For de som ønsker det, fortsetter selskapet sosialiseringen på Litteraturhuset, som ligger like i nærheten. Boken er utgitt med støtte fra Extrastiftelsen, Helse og Rehabilitering Arrangører: Autismeforeningen i Norge og Psykologi i praksis.

Om foreleserne

Trine Lise Bakken er psykiatrisk sykepleier med masteroppgave innen helsefag og Ph.D. innen temaet Schizofreni blant voksne med kognitive vansker og autisme. Hun jobber nå som forsker ved Oslo Universitetssykehus, og har utgitt 4 bøker om forskjellige aspekter ved mental sykdom blant voksne med kognitive vansker. I hennes lange arbeidsliv som kliniker i arbeid med denne gruppen har hun erfaring med å møte familier og pårørende; hun har fra sitt arbeidsliv med seg perspektivet å være pårørende, ut fra et livslangt perspektiv.

Eli Marte Rusten har lang og bred arbeidserfaring med personer som har autismespekterforstyrrelser. Hun har spesiell kompetanse innenfor søskenproblematikk, siden hun selv har vokst opp med en eldre bror med autisme.

Torun M. Vatne er psykolog på Frambu med doktorgrad i kommunikasjon med alvorlig eller kronisk syke barn. Torun underviser i tillegg i klinisk kommunikasjon på medisinsk fakultet UIO og i pediatrisk psykologi ved Psykologisk institutt UIO. Torun er prosjektleder for forskningsprosjektet «Å vokse opp som søsken til barn med en funksjonsnedsettelse». I prosjektet kartlegges søskens opplevelser og informasjonsbehov og en manualbasert gruppeintervensjon for søsken utvikles og skal prøves ut.

Gunder Christophersen er webredaktør i BarnsBeste – nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende. Han har tidligere jobbet som journalist og kommunikasjonsrådgiver – og har siden 2008 vært med på å bygge opp www.barnsbeste.no. BarnsBeste er et kompetansenettverk som jobber for systematisk og kvalitetssikret ivaretakelse av barn som pårørende. Nettverket drives fra Sørlandet sykehus og eies av Helse Sør-Øst RHF i samarbeid med de tre andre regionale helseforetakene.

Mia Tuft er forfatter og psykologspesialist. Hun har skrevet tre bøker innen temaet barn som er pårørende. ”Jordbær og svarte pannekaker” (2006) og ‘’Epilepsi- barn forteller.” Historier fortalt av barn med epilepsi og deres søsken (2010), ble utgitt før boken ”Lyn i hodet, kul i panna”. Mia Tuft er redaktør for forlaget www.psykologiipraksis.no. Til daglig arbeider hun i Kompetansesenter for sjeldne epilepsirelaterte diagnoser i Oslo Universitetssykehus og har tidligere jobbet ved Hjerneskadeavdelingen, Sunnaas sykehus.

Dato:
14. mars 2014