Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Sosiale Historier

2. desember 2014 kl. 12:00 - 15:00

Tirsdag 2. desember    Pris: Kr. 400,- pr. pers.

Kl. 12-15       (4 eller fler fra samme sted: kr 300,- pr. pers.)

Påmeldingsfrist: «først til mølla»
Sted: Frysjaveien 33b, 3.etg. (SPISS sine lokaler)

Sosiale historier er en atferdsendrende metode som ble introdusert av den amerikanske spesialpedagogen Carol Gray og som har vært benyttet i mange år over hele verden. Metoden benyttes der man antar at den uhensiktsmessige atferden en person fremviser kommer av manglende eller mangelfull informasjon om den situasjonen personen befinner seg i. Metoden passer for alle med ASD (eller tilsvarende forståelsesvansker) som fungerer kognitivt minimum på skolestarternivå (5-6 år). For personer med lavere fungering enn dette vil ikke metoden være til hjelp. Det er imidlertid ingen øvre grense verken fungerings- eller aldersmessig. Metoden er enkel å lære og kan gi raske og meget gode resultater. Metoden kan brukes både av fagfolk og pårørende.

På denne workshoppen vil deltakerne få en innføring i metoden og anledning til å lage egne sosiale historier under tett veiledning. Workshoppen har et praktisk fokus og det er derfor ønskelig at flere som kjenner samme person med ASD deltar slik at de historiene de lager kan brukes i hverdagen etterpå. Det er en fordel om både personal og pårørende rundt samme person deltar.

Gruppene vil bli satt sammen av personer som kjenner samme målperson.

Foreleser: Torill Fjæran-Granum

Dato: