Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Sjelden dag 2016

29. februar 2016

Gratis

Europeiske brukerforeninger for sjeldne diagnoser besluttet i 2008 å bruke skuddårsdagen til å sette fokus på sjeldne diagnoser. Dagen ble kalt Rare Disease Day. Hvert år etterpå har stadig flere land sluttet seg til, og siste dag i februar har blitt internasjonal dag for sjeldne diagnoser.

I år er det skuddår og «skikkelig» Sjelden dag igjen. Vi håper det kan bidra til å sette økt fokus på sjeldne diagnoser i tiden rundt 29. februar.

Tema for årets Sjelden dag er Patient Voices (sjeldne stemmer). Les mer om Rare Disease Day her.

I Norge vil dagen blant annet bli markert med en konferanse om sjeldne diagnoser på Hotell Opera i Oslo. Konferansen er gratis og åpen for fagpersoner og organisasjoner og grupper for personer med sjeldne diagnoser og deres pårørende og arrangeres av Nasjonal kompetansetjeenste for sjeldne diagnoser i samarbeid med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Unge funksjonshemmede. Program og påmeldingsskjema finnes her. Konferansen vil i tillegg bli stømmet, slik at det er mulig å følge den fra hvor som helst. Lenke til dette kan finnes på FFOs nettsider.

Representanter for Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser vil også stå på stand utenfor Oslo sentralbanestasjon for informere om sjeldne diagnoser og svare på spørsmål forbipasserende måtte ha.

I tillegg vil det komme flere saker i media om hvordan det kan være å leve med sjeldne diagnoser.

I dagene før og etter Sjelden dag vil Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser også holde informasjonsmøter for ansatte ved 8 sykehus rundt om i landet.

Målet med innsatsen er å bidra til økt oppmerksomhet om sjeldne diagnoser, hvordan det kan være å leve med en slik diagnose og hvor det finnes mer kunnskap.

Dato:
29. februar 2016