Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Hendelser

« All Hendelser

Samling om arbeidsinkludering for personer med Asperger syndrom, ADHD og Tourettes syndrom

4. november kl. 09:00 - 5. november kl. 15:00

Et nettverk av fagpersoner i NAV har i samarbeid med NevSom jobbet med tilrettelegging av arbeid for personer med Asperger syndrom, ADHD og Tourettes i ti år.

Samlingen vil ha fokus på erfaringsdeling og økt kompetanse. Nevropsykolog og professor Merete Øye kommer. Det samme gjør Pelle Sandstrak, svensk-norsk komiker, skuespiller, regissør og forfatter av boken Mr. Tourette og jeg.

I tillegg vil det være en rekke læringsverksted for erfaringsdeling hvor blant annet kognisjon og hjelpemidler, støttetiltak for inkludering i utdanning og arbeid, brukers perspektiv og arbeidsgivers perspektiv er noen av temaene. Samlingen arrangeres av NAV i samarbeid med NevSom.

Målgruppe: Målgruppen for samlingen er jobbspesialister og aktuelle fagpersoner innen helse, samt ansatte i NAV.

Praktisk: Det er ingen påmeldingsavgift for samlingen. Kostnader knyttet til reise, overnatting og eventuelt deltakelse på middag må du/ditt arbeidssted dekke.

Påmelding: Lenke for påmelding og registrering.

Program: Last ned programmet her.

Påmeldingsfrist: 30. august.

Samarbeidet mellom NAV og NevSom har blant annet resultert i veiledningshefter om ADHD og om Asperger syndrom for arbeidssøkers støttespillere. Et lignende hefte om Tourettes syndrom er under utarbeidelse. Samarbeidsprosjektet fullføres med en avslutningskonferanse for ansatte innen helse og i NAV.

Om heftene

Arbeidssøkere med ADHD

Veiledningsheftet “Arbeidssøkere med ADHD” beskriver gode tilnærmingsmåter i yrkes- og karriereveiledning, tilrettelegging og hjelpemidler samt oppfølging tilpasset personer med ADHD. Heftet er hovedsakelig skrevet til veiledere på NAV-kontoret, men kan også være nyttig for tilretteleggere, jobbspesialister, arbeidsgivere og andre som møter arbeidssøkere med ADHD. NevSom har vært representert i arbeidsgruppen for heftet, som ble utgitt høsten 2018. Last ned heftet fra Kunnskapsbanken her.

Arbeidssøkere med Asperger syndrom. Veiledningshefte for arbeidssøkers støttespillere i NAV

De fleste personer med Asperger syndrom står i dag utenfor det ordinære arbeidslivet.

cover arbeidssøkere med Aspberger