Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Hendelser

« All Hendelser

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Psykisk helsearbeid i kommunale settinger – faktorer som påvirker psykisk helse hos personer med utviklinghemning

13. mars kl. 08:30 - 15:15

NOK1560

Mennesker med utviklingshemning har høyere forekomst av psykiske lidelser enn normalbefolkningen. Har faggruppene innen psykisk helsevern og andre aktuelle faggrupper i kommunene opparbeidet erfaring med og kunnskap om gruppen ?

Om kurset

Mennesker som lever med utviklingshemning møter en rekke utfordringer hver dag. Å forstå og å identifisere hva som plager den enkelte forutsetter at fagfolk er oppdatert og har kunnskap på mange ulike fagområder, og ikke minst har god tid.

Mennesker som kommuniserer vesentlig uten ord vil kunne reagere med kroppslige uttrykk når de opplever ubehag. Overbelastning, irritabilitet, tristhet, smerte og redsel kan gi seg utslag i voldsom væremåte – såkalt utfordrende atferd. For å kunne hjelpe mennesker med utviklingshemning må hjelpere ha kunnskap om de komplekse sammenhengene som gir atferdsvansker.

God psykisk helse er ikke bare avhengig av at problemer blir oppdaget og tiltak satt i verk. Først og fremst er god psykisk helse avhengig av gode relasjoner, til familien og til profesjonelle hjelpere. Dernest er det å kunne mestre dagliglivet og å kunne bestemme selv en forutsetning for et godt liv.

For mennesker med utviklingshemming som har utviklet psykisk lidelse, er validerende samhandling en god terapeutisk metode.

Pedagogisk metode

– Forelesninger og spørsmål/refleksjon i plenum.

Program og påmelding

Kursholder

Trine Lise Bakken, forsker ph.d. / cand.san. og psykiatrisk sykepleier.  Hun leder Regional kompetansetjeneste ved Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning / autisme, PUA, ved Oslo universitetssykehus og er Førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Kuben Yrkesarena
Kabelgata 10-12