Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Ny utstilling i Medisinsk museum: to foredrag om angst

21. mars 2018 kl. 14:00 - 15:00

«U;REDD – en utstilling om angst» åpner i Medisinsk museum kommende uke. I anledning åpningen inviterer museet til to foredrag som er åpne for alle onsdag 21. mars kl. 14-15, i auditorium K11, Kunnskapssenteret.

Kl. 14.00-14.30: Angst i antikkens medisin ved historiker og professor Svein Carstens

Hva som er årsaken til frykt og angst er noe en har vært opptatt av siden antikken. I arbeidet med dette fenomenet skilte datidens medisinere og filosofer mellom ordinær angst og sykelig angst. Vår forståelse av disse følelsene ville etter historikerens mening være ufullstendig uten en kort kikk tilbake på eldre teorier om følelser og roller av angst og frykt.

Kl. 14:30- 15:00: Angst – psykiatriens feber ved overlege og førsteamanuensis Solveig Klæbo Reitan

Angst kan være en plagsom eller invalidiserende lidelse. Angst kan være et av mange symptomer ved ulike psykiske lidelser og angst kan være en naturlig respons i ulike situasjoner i livet.
I dette foredraget vil Solveig Klæbo Reitan gi en kort oversikt over hva angst er, hvordan anst oppstår og hva vi kan gjøre for å redusere angst.

Les om utstillingen her: https://www.ntnu.no/medisinskmuseum
Illustrasjon: Nina Eide Holtan (tegning/ konsept) og Marte Huke (tekst)

Dato:
21. mars 2018