Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

LikeverdUKA

9. februar 2018 kl. 08:00 - 15:00

LikeverdUKA 2018:
5 – 9. februar setter vi fokus på likeverdig helsetjeneste, og inviterer til foredrag, diskusjoner og utstillinger på Øya. Like gode tjenester til alle som trenger det, når de trenger det.

Arrangementene er åpne og gratis, men med plassbegresning. Faglig kontaktperson: Marianne Eidem Fostervold, Rådgiver i likeverdige helsetjenester, St.Olavs hospital.
Velkommen!

LikeverdUKA er et samarbeid mellom Prestetjenesten ved St.Olavs hospital og Bibliotek for medisin og helse.

MANDAG 5
Kl. 12:30-13:30 FOREDRAG Kunnskapssenteret KS21. Hvordan åpne for at pasienter har forskjellig seksuell legning, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk – både i møte med norske og utenlandske pasienter. Nanna Klingenberg – Rosa kompetanse/Fri

Kl. 14:00-15:00 FAGSNAKK Kunnskapssenteret Biblioteket. Hvordan nå frem med helseinformasjon til sårbare grupper? HIP-studenter fra NTNU presenterer arbeid og produkt. Psykiatrisk sykepleier Ingunn Haus ved Fys.Med.Lian/St. Olav innleder om den kliniske bakgrunnen for oppgaven.

TIRSDAG 6
Kl. 11:30-12:30 FOREDRAG Kvinne-barn-senteret KBM65. Sårbar, gravid og ny i Norge: trygg under fødsel med flerkulturell doula. Ved jordmor ved Oslo Universitetssykehus Marit S. Severinsen

Kl. 14:00-15:00 FAGSNAKK Kunnskapssenteret Biblioteket. Hvordan kommunisere konstruktivt med pasienter som har en annen helseforståelse enn oss? Om kulturell refleksjon som viktig redskap i arbeidet for en likeverdig helsetjeneste. Av lege og idehistoriker, førsteamanuensis ved universitetet i Oslo, Anne Helene Kveim Lie. Hun ble valgt til en av ti fantastiske formidlere i Morgenbladets kåring

ONSDAG 7
Kl. 11:30-12:30 FOREDRAG Kunnskapssenteret KS21. Hva kan vi lære av suksesshistorien om opprettelsen av egen tolkesentral ved OUS – hva er endret for pasienter, ansatte og tolker? Hanne Løfnes – Leder for tolkesentralen ved Oslo Universitetssykehus (OUS). Innledning ved Overlege ved medisinsk klinikk Kristin Matre Aasarød med kort kommentar fra kulturkonsulent Matri Abroud

Kl. 14:00-15:00 SOFADISKUSJON Kunnskapssenteret Biblioteket. Etisk refleksjon: Hva gjør jeg som helsepersonell når du som pasient sier neitakk til cellegift eller operasjon? Panelrefleksjon med representanter fra medisin, etikk og kultur. Innledning ved Overlege og kirurg Monica J. Engstrøm

TORSDAG 8
Kl. 11:30-12:30 FAGSNAKK Kunnskapssenteret Biblioteket. Flyktninger med traumebakgrunn som pasient ved sykehuset– hvordan ivareta uten å reaktivere traumeopplevelser? Håkon Inge Stenmark, Psykologspesialist RVTS Midt

Kl. 13:00-15:30 PRESENTASJON 1902-bygget 02M11. NONEMI-deltakerne (rådgivere som arbeider med likeverdig helsetjeneste ved sykehus i hele landet) deler hva som er det viktigste satsningen i deres sykehus i tiden fremover. Helsedirektoratet er også invitert til å si noen ord om nasjonal satsing.

FREDAG 9
Kl. 8:00-08:30 FREDAGSFORELESNING Kunnskapssenteret, Auditorium KA12: Hvordan gjennomføre god kommunikasjon med pasienter som har begrenset norsk språk. Hvordan oppstår misforståelser? Eksempler/lydfiler fra ekte konsultasjoner Av Thor Indseth fra NAKMI

Kl. 11:30-12:30 SOFADISKUSJON Kunnskapssenteret Biblioteket. For de som vil prate litt mer med Thor om kommunikasjon og kultur, ta med lunsjen og kom til sofakroken på biblioteket, hvor det er åpent for deling av erfaringer og diskusjon. Med Thor Indseth.
Avslutning med kaffe og kake!

Dato:
9. februar 2018