Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Kjenner du en person som mangler tale? Invitasjon til grunnkurs ASK

19. mai 2015 kl. 09:00 - 16:00

Mennesker som mangler talespråk har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) – kursdagen gir en enkel innføring på området.

Mennesker uten funksjonell tale, med behov for alternativ og/eller supplerende kommunikasjon (ASK) har behov for kommunikasjonspartnere med god partnerkompetanse. Grunnkurset setter fokus på de grunnleggende ferdighetene som må være på plass for å lykkes med alle kommunikasjonsløsninger og/eller kommunikasjonshjelpemidler.

Målgruppe: Kurset er rettet mot foreldre, rådgivere og spesialpedagoger i PPT, styrere i barnehage, skoleledere, pedagoger, assistenter, fysioterapeuter, ergoterapeuter, personale i boliger, voksenopplæring, studenter og andre som arbeider direkte med, rådgiver eller som har beslutningsmyndighet vedrørende opplæringen til barnet/eleven.

Kurset i ASK består av forelesninger, videoeksempler og refleksjonsoppgaver. Se nærmere beskrivelser lenger bak i programmet.

Program:

kl 09.00 – 12.00

Språk, kommunikasjon og ASK

Det gis en kort innføring i begrepene kommunikasjon og språk, grunnleggende utvikling av språk og kommunikasjon, kommunikasjonstrappa, kroppskommunikasjon, symbolsk kommunikasjon og grunnleggende om alternativ og supplerende kommunikasjon for mennesker uten funksjonelt talespråk. Dette vil gjelde uansett alder, funksjonsnivå eller kommunikasjonsløsning. Det er relevant både for medfødte – og ervervede vansker.

Videre retter vi oppmerksomheten på faktorer som påvirker kommunikasjon mellom personen og omgivelsene, og hva vi rundt kan gjøre for å påvirke dette.

Kl 12.45‐16.00

Språkmiljø og partnerkompetanse

Det legges vekt på å synliggjøre utfordringer og muligheter i språkmiljøet. Et godt språkmiljø er en viktig forutsetning for å fremme kommunikasjon. Språkmiljøet er ofte avgjørende for om en intervensjon med ASK blir vellykket.

Å være en god kommunikasjonspartner er en viktig faktor for å lykkes med ASK. Partnerkompetanse kan læres, og modulen inneholder følgende tema: Hva er partnerkompetanse, og hvordan kan jeg bli en bedre kommunikasjonspartner. Hvordan være en god språkmodell?

Arrangør

Statped