Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Fagsnakk: Flyktninger med traumebakgrunn på sykehus

8. februar 2018 kl. 11:30 - 12:30

LikeverdUKA:
En stor prosent av flyktninger har opplevd tortur eller andre traumatiske opplevelser. Mange av disse er knyttet til sykehusliknende omgivelser. Hvordan ivareta disse pasientene slik at traumene ikke reaktiveres?

Kom på Fagsnakk og hør psykologspesialist Håkon Inge Stenmark fra RVTS Midt sin presentasjon om temaet.
Initiativet til foredraget kommer fra helsepersonell ved sykehuset. Foredraget er en del av LikeverdUKA, Foredraget er en del av LikeverdUKA, et samarbeid mellom Prestetjenesten ved St. Olavs hospital og Bibliotek for medisin og helse.

Når: 8. februar kl 11:30- 12:30
Hvor: Bibliotek for medisin og helse, 2.etg i Kunnskapssenteret
Ta gjerne med matpakke – vi serverer kaffe og te.
Arrangementet er gratis. Velkommen!

Om foredragsholderen:
Håkon Inge Stenmark er utdannet psykolog, og er spesialist i klinisk psykologi. Stenmark har tatt doktorgrad i Narrativ Eksponeringsterapi i behandling av flyktninger og asylsøkere. Han har arbeidet med traumatiserte flyktninger i over 25 år, og vært med i katastrofepsykiatrisk team ved St. Olavs hospital i over 10 år. Gjennom RVTS Midt gir han undervisning og konsultasjon om behandling av traumatiserte flyktninger og asylsøkere, samt psykologisk hjelp ved kriser og katastrofe.

Om RVTS Midt:
RVTS er Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, region Midt. De er tilgjengelige for deg som i ditt arbeid møter mennesker berørt av vold og seksuelle overgrep, traumatisk stress, tvungen migrasjon eller selvmordsproblematikk. Deres fokus er fagområdene selvmordsforebygging, flyktninge- og migrasjonshelse, vold og seksuelle overgrep. Kunnskap om traumer og traumatisk stress er en sentral del av deres arbeidsområde.

Om Likeverdig helsetjeneste:
Like gode tjenester til alle som trenger det, når de trenger det – uavhengig av etnisk bakgrunn, språk, tro eller livssyn, alder, kjønn, seksuell orientering, bosted, funksjonsevne og sosioøkonomiske forutsetninger. https://stolav.no/seksjon/nyheter/Sider/En-helsetjeneste-for-alle-.aspx

Faglig kontaktperson: Fostervold, Marianne Eidem
Målgruppe: Ansatte i Helse Midt-Norge; Studenter, nyansatte, vikarer og hospitanter; Spesialisthelsetjenesten i andre helseregioner; Primærhelsetjenesten Helsepersonell som har direkte kontakt med pasienter
___
Formidle forskning?
Ønsker du å formidle forskningen din til et bredere publikum? Har du et aktuelt tema du vil diskutere, eller en ny bok du vil presentere?
Ta kontakt på post@bmh.ntnu.no for å samarbeide om arrangementer og utstillinger ved Bibliotek for medisin og helse.

Dato:
8. februar 2018