Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Hendelser

« All Hendelser

Fagkonferanse i Bodø

24. april

NOK1200 – NOK2100

AUTISMEFORENINGEN I NORGE inviterer til fagkonferanse med Bo Hejlskov Elven og påfølgende landsmøte.

Bo Hejlskov Elven er en svensk psykolog som har jobbet for personer som har atferd som utfordrer i mange år. Han har utgitt flere bøker og er en hyppig brukt foredragsholder. Elven kommer til Bodø for å snakke om lavaffektive strategier og stressmestring. Du kan lese mer her: https://hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/
» Konflikter, våld och självskadande beteende är vanliga vid autism. Man har haft olika metoder för att lösa de problem det innebär. De flesta metoderna har dock fokuserat på behandling av personen med beteendet. Temadagens fokus är inte behandling, men hantering av beteendet och mötet med personen. Metoderna som introduceras bygger på affektteori och neuropsykologi, och har visat sig ha god effekt i förhållande till att förebygga våld, konflikt och självskadande beteende.
Dagens första halvdel handlar om förhållningssätt och teori, den andra halvan om metod och bemötande. Målet är att dels erbjuda effektiva metoder, dels ge deltagarna en ram att utveckla egne metoder utifrån».
Pris: 2100 kr. for ikke-medlemmer og 1200 kr. for medlemmer.

PÅMELDING for fagkonferanse og landsmøte:

Overnatting i enkeltrom 23-24.04.20: 1190,- kr.
Overnatting i dobbeltrom 23-24.04.20: 1290,- kr.
Deltakelse på middag 23.04.20: 475,- kr. Husk påmelding.

PROGRAM 24.04.20
09.00 Innsjekking til konferansen utenfor Storhavet 1 konferansesal i 3 etg.
09.30 Velkommen
09.35 Bo Hejlskov Elvens forelesning
11.00 -11.15 Pause
12.30-13.30 Lunsj
15.00-15.15 Pause
16.00 Avslutning

19.30 Middag på hotellet (påmelding)

UTFLUKTER (Påmelding) VELG EN UTFLUKT
Autismeforeningen byr på to utflukter, en til Norsk Luftfartsmuseum og en til Jektefartmuseet.
(Egenandel for buss og museumsbillett er kr.100).
16.15 Avgang buss til Norsk Luftfartsmuseum og Jektefartmuseet
16.22 Stopp på Luftfartsmuseet, guided tur rundt i museet
16.30 Stopp på Jektefartmuseet, guided tur rundt i museet
(Jektefartmuseet: del gruppen i to for omvisning, gjør oppmerksom på sterke lydeffekter).
17.30 Retur fra Jektefartmuseet
17.35 Retur fra Luftfartsmuseet
17.40 Ankomst Scandic Havet

Informasjon om Jektefartmuseet:

Jektefartsmuseet i Bodøsjøen er et nytt nasjonalt museum som åpnet i juni 2019. Utstillinger, aktiviteter, friluftsmuseum, servering og museumsbutikk. Museet ligger idyllisk til i strandkanten med utsikt mot Saltenfjorden og Børvasstindene.
Jektefartsmuseet er et maritimt museum, men utstillingene handler vel så mye om handel. Jektefarten var handelens livsnerve i Nord-Norge i hundrevis av år. De store, åpne farkostene fraktet tørrfisk, tran, klippfisk og sild til byene lengre sør. Derfra fant varene veien ut i verden, som del av et globalt handelsnettverk. I jektefartsmuseet får du se og oppleve hvordan denne kontakten holdt liv i et samfunn langt mot nord. Du får kjenne på kreftene i jekteseilet og høre om strabasiøs seilas med høy risiko og lange avstander.
NORDLANDSJEKTA ANNA KAROLINE ligger inne på museet.
Fakta om Anna Karoline
Bygget i 1876 i Brataker i Mosvik (Nord-Trøndelag), for Arnt O. Eggen, Oluf Nøst og Ole Vandsvik.
• 60 fot lang
• 21 fot bred
• Lastet 90 tonn dw.
• Storseglet var 14,5 meter bredt og 10,5 meter høyt, eller 23 duker bred.

Museet ligger 10 minutters kjøring fra Scandic Havet.
Her er museets nettside: https://jektefart.no/Hjem

Informasjon om Norsk Luftfartsmuseum:

Norsk Luftfartsmuseum
Norsk Luftfartsmuseum er Norges nasjonale museum for luftfart. Museet omfatter militær og sivil luftfartshistorie fordelt på rundt 12 000 m², og utstillingen er Nordens største innen luftfart. Museet, som ligger i Bodø og er formet som en gigantisk propell, er tegnet av det lokale arkitektfirmaet Boarch arkitekter.
Utstillingene er blitt til gjennom et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum, Luftforsvarsmuseet og AVINOR museum.
Museet består i dag av sivil og militær luftfartshistorie og er Nordens største. I tillegg til utstillingene har museet bibliotek, arkiv, foto, gjenstandsmagasiner og verksted for restaurering av fly.
Tre museer i ett
Luftforsvarsmuseet har også sin primære utstilling av fly og luftmilitær historie på Norsk Luftfartsmuseum. Bygget er derfor delt inn i to deler og du finner militær og sivil luftfartshistorie på hver sin side.
Avinor Museum har også sin egen avdeling og utstilling på Norsk Luftfartsmuseum. Sammen presenterer de tre museene luftfartens historie fra begynnelsen, med de første pionerflygerne og deres bragder, til dagens jetfly.
Museet ligger 7 minutters kjøring fra Scandic Havet.
Her er museets nettside: https://www.luftfartsmuseum.no/

Dato:
24. april