Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

En frisk hjerne gjennom hele livet

6. juni 2018 kl. 19:00 - 20:30

Ingenting kan måle seg med hjernen vår. Den er vårt viktigste og uerstattelige organ. Hjernen påvirkes av bl.a. miljøet rundt oss, våre sosiale settinger og vår egen livsstil. Hvilken betydning har dette på hjernehelsen?
På seminaret 6. juni vil du få nytt fra hjerneforskningen og få tips om din hjernehelse.
Du møter Kristine Beate Walhovd, professor i kognitiv nevropsykologi ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo og leder av Lifebrain-prosjektet i Norge. Hun er bl.a. opptatt av hvordan vi kan ta vare på hjernen vår når vi er unge.
Du vil også høre Sana Suri som er forsker ved Universitetet i Oxford. Hun vil gå igjennom risikofaktorer som kan framskynde aldring av hjernen. Ikke minst fokuserer hun på hvordan fysisk aktivitet bidrar til å gi oss en sunn hjerne. Sara Suri holder sitt foredrag på engelsk.
Møtet arrangeres av Hjernerådet og Lifebrain Norge. Lifebrain er et EU-prosjekt som samler hjerneforskere i åtte land, deriblant Norge. Målet er å få kunnskap om ytre og genetiske faktorer som påvirker hjernen og hjernehelsen. Hjernerådet er en paraplyorganisasjon for brukerorganisasjoner og fagmiljø i Norge som arbeider med hjernen, hjernehelse, hjerneskader og hjernesykdommer. Hjernerådets 53 medlemsorganisasjoner representerer over 100 000 enkeltmedlemmer hos Hjernerådets brukerorganisasjoner og 4-5000 fagpersoner hos Hjernerådets fagmedlemmer.
Møtet 6. juni er gratis og uten påmelding, altså frammøte «etter først til mølla»-prinsippet på møtedagen. Til dette arrangementet er det dessverre bare 90 plasser. Vi vurderer streaming ut fra interessen for møtet som kommer fram på Facebook.

Dato:
6. juni 2018