Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Blimedno – en folkehelsekonferanse for og med barn og unge

18. april 2018 kl. 09:00 - 15:00

Blimedno er en folkehelsekonferanse for og med barn og unge. Er du nysgjerrig på hva barn og unge mener om hvordan vi kan skape et samfunn som gir god helse for dem?

18. april arrangeres Blimedno-konferansen på Scandic Lerkendal for å få bedre innsikt i hvordan vi kan fremme bedre helse for alle. Målgruppen for konferansen er ansatte i stat og kommune, medlemmer i frivillige organisasjoner, politikere, forskere, foreldre og alle andre med interesse for folkehelsearbeid.

Konferansen er et samarbeid mellom flere aktører i regionen:
Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon
RKBU Midt-Norge – Regionalt kunnskapssenter for barn og unge
Trøndelag fylkeskommune
Fylkesmannen i Trøndelag
Eksperter i team, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU

PÅMELDING

Tid:
18. april 2018

Sted:
Scandic Lerkendal, Trondheim

Pris:
500,-.

Bindende påmelding innen 4. april 2018.

Bedre helse for alle
Barn og unge er delvis en oversett målgruppe i arbeidet for en bedre folkehelse. Det er som oftest voksne som utformer folkehelsetiltak med gode intensjoner. Tiltakene treffer ikke alltid målgruppen fordi barn og unge ikke har vært involvert i arbeidet. – Vi mener at barn er eksperter på egne liv. Vi tror at det er barn og unge som er de beste til å vurdere hva som hemmer og fremmer god helse i sitt miljø, sier Ellen Margrete Iveland Ersfjord, forsker ved Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon og ansvarlig for Blimedno. – Vi vil undersøke hvordan barn kan være folkehelseagenter og delta i arbeidet for en bedre folkehelse, sier hun.

Barn som medforskere

I forkant av folkehelsekonferansen har det blitt gjennomført skoleworkshops om kosthold, fysisk aktivitet og psykiske helse, der masterstudenter fra NTNU og helseeksperter har brukt barnesosiologiske metoder for å involvere barn som medforskere. Barnesosiologiske metoder er spesielt utviklet for å sikre barns medvirkning.

Barna vil delta på konferansen og presentere sine forskningsfunn og masterstudentene vil presentere de ulike barnevennlige metodene som er benyttet for å involvere barn som medforskere. Konferansen avrundes med en paneldebatt der barna utfordrer voksne på hva de skal gjøre for å sikre at barn blir hørt og at de får reell medvirkning i fremtidig folkehelsearbeid.

Panelet består av:
Barneombud Anne Lindboe
Rådmann Morten Wolden
Ordfører Kirsti Tømmervold
Førsteamanuensis Per Egil Mjaavatn NTNU
Folkehelserådgiver John Tore Vik
Klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen
og en idrettskjendis.

Program
0900-0915 Åpning av konferansen v/stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol, Helse- og omsorgskomiteen
0915-1100 Elevpresentasjoner
1100-1145 Lunsj