Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Basiskurs om aldring hos personer med utviklingshemning

22. september 2015 - 24. september 2015

Basiskurset er et praktisk kurs som primært er rettet mot personell som arbeider i kommunehelsetjenesten med eldre personer med utviklingshemning. Det forutsettes noe kunnskap om utviklingshemning. Kurset er på 18 undervisningstimer fordelt over tre dager.

Kurset gir grunnleggende kunnskap om aldring og aldringsprosessen hos personer med utviklingshemning. Det fokuseres på sykdommer som oftere forekommer i voksen alder som for eksempel demens, kreft og psykiske lidelser. Miljøarbeid, utfordrende atferd, identitet og selvbestemmelse, helseforebyggende og helsefremmende arbeid samt avgang fra yrkeslivet blir også berørt. Kurset har et gjennomgående fokus på etikk, lover og forskrifter som regulerer tjenestene.

Basiskurset er lagt opp med forelesninger, diskusjoner og spørsmål i plenum.

Hver kursdeltaker mottar et kompendium som inneholder kopier av plansjer og eventuelle artikler som anvendes i løpet av kurset. Kurset har bokutstilling med mulighet for å bestille og kjøpe litteratur.

For program og påmelding, se http://www.aldringoghelse.no/kurs-og-konferanser

Start:
22. september 2015