Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Atferdsavtaler

21. oktober 2014 kl. 12:00 - 15:00

Workshop

Atferdsavtaler

Tirsdag 21. oktober           Pris: kr 400,-pr. pers.
kl. 12 – 15    (4 eller fler fra samme sted: kr 300,- pr. pers.)

Påmeldingsfrist: «først til mølla»

Sted:   Frysjaveien 33b, 3.etg. (SPISS sine lokaler)

Workshoppen dreier seg om en metode for å motivere personer som ikke motiveres av en indre trang til mestring eller av vanlige sosiale faktorer. For personer på hele autismespekteret er dette vanlige problemstillinger. Det finnes etter hvert flere ulike innfallsvinkler til dette, som fint kan benyttes på de fleste arenaer som hjemme og på skolen. Tema i workshoppen er blant annet tegnøkonomi, systemet i atferdsavtaler og hvordan man kan finne vanlige og uvanlige ting som kan ”falle i smak” hos den enkelte.

Atferdsavtaler handler om kartlegging av interesser og ønsker hos målpersonen og utarbeidelse av sparesystem, om valg av oppgaver og utarbeidelse av kriterier for disse samt om planlegging av møtestruktur og gjennomføring av møter. Det vil fokuseres spesielt på personalatferd.
Målgruppe for dette systemet er personer der vanlig dagsplanstyring ikke fungerer og/eller der det er mye motstand og verbal manipulering fra målpersonen. Dersom det er ønskelig er det fint å ”ha med seg” et case som kan brukes som utgangspunkt (dvs en beskrivelse av en person der motivasjon er et problem.) Deltagerne får anledning til å lage belønningssystemer og/eller oppgavekriterier i forhold til egne saker.

Workshoppen passer for alle som forholder seg til personer med autismespekter-diagnoser der motivasjon er en utfordring.

Foreleser: Eli Marte Rusten

Dato: