Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Samtalegruppe for voksne med diagnose

1. september kl. 18:00 - 20:00

Velkommen til vår samtalegruppe for voksne med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme.

Litt om gruppa

Akershus fylkeslag har hatt en samtalegruppe for voksne med Asperger eller høytfungerende autisme siden februar 2014. Vi har svært gode erfaringer med tilbudet og ønsker å danne en ny gruppe med cirka 10 deltakere.

Torill Fjæran-Granum og Silje Gislefoss Netland fra Spiss leder gruppa for å gi opplæring og sikre et godt gruppesamspill. Struktur på møtene er slik:

• Vi velger et tema for dagen og bruker en del av tiden til å snakke fritt om dette. Vi kan stille hverandre spørsmål, fortelle om erfaringer, gi hverandre innspill og lignende. Eksempler på relevante temaer er å være seg selv, mestre småprat og håndtere følelser og stress.
  • Vi bruker SPISS Fuelbox ASD. Vi velger en kategori, trekker kort som vi sender rundt bordet slik at alle som vil får sagt noe om spørsmålet. Det er helt greit å si «pass» og sende kortet videre dersom du ikke vet hva du skal svare eller ikke har lyst å svare.

Vi serverer kjeks, frukt/grønnsaker og te/kaffe. Hvis du vil ha noe annet må du ta det med deg.

Når treffes gruppa?

Oppstart tirsdag 1. september, kl. 18-20.
Gruppa treffes deretter én tirsdag i måneden i høst 2020 (kl. 18-20):
1. september,
6. oktober,
3. november og
8. desember.

Torill og Silje holder også av datoer for vår 2021 (tirsdagkvelder). Det er mulig at flere nye deltakere tas imot i januar.

Hvor treffes gruppa?
Gruppa treffes hos Spiss i Rådmann Paulsensgate 30, 1461 Lørenskog. Kart og informasjon om parkering og kollektiv reise finner du på spiss.no.

Det er godt mulig at noen treff må gjennomføres digitalt pga en ny smittebølge. Gruppa har gode erfaringer med å bruke Zoom. Her kommer litt informasjon fra gruppeleder Torill:

«Dere trenger bare en mobil, nettbrett, laptop eller pc med internett. En fordel om dere også har mikrofon slik at dere kan snakke, video er ikke et must, men hyggelig om dere har. Dere kan også delta uten mikrofon, men da må dere bruke chatten og snakke skriftlig i stedet og det kan jo bli litt tungvindt kanskje. Det er passord til sendingen, slik at kun vi som har fått invitasjonen kan delta. Møtet blir ikke tatt opp, så med en gang det er ferdig er det «borte».»

Hva med smittevern på fysiske møter?
Gruppa begrenses til 8 deltakere, slik at nødvendig avstand kan holdes. Deltakere som har symptomer eller er syke holder seg hjemme, og håndvask er en selvfølge. Ev. annen informasjon gis av gruppelederne.Pris:
Gratis.

Hvem kan delta?
Det viktigste er at du er motivert. Gruppa kommer til å bestå av både menn og kvinner i forskjellige aldre (minst 19 år). Hvis det er praktisk eller betryggende for deg å komme sammen med noen du kjenner, så er det greit. Foreldre/ledsagere kan vente i et annet rom under treffet.

Søknaden og søknadsfristen:
Søknadsskjemaet er lagt ut her: https://goo.gl/forms/J5zOZzDpvDEQf1LH3

Fyll ut søknaden så fort som mulig – helst i god tid før oppstart 1. september. Hvis du ikke rekker å søke før oppstart, fyll ut søknaden likevel, i tilfelle det fortsatt er ledig plass i høsten eller nye deltakere tas imot i januar 2021.

Tildeling av plassene:

Det er fortsatt ledig plass pr. 26. august 2020. Førstemann til mølla. De som får plass kan gjerne snakke med gruppelederne på forhånd for å få svar på spørsmål osv.

Dato:
1. september