Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

Eksterne sommerleirer, festivaler osv

31. august kl. 08:00 - 17:00

Akershus fylkeslag er ikke ansvarlig for innhold av eksterne aktiviteter – og er heller ikke ansvarlig om tidspunkt, pris e.l. blir endret.

Husk at du kan søke om diverse tjenester som kan gjøre sommeren mer innholdsrik for barnet og lettere for foreldrene:

• Sommeravlastning. Foreldre kan søke om kommunale tjenester for å unngå å gå ut i ulønnet permisjon for å dekke tilsynsbehovet om sommeren. Les mer her.
  • Støttekontakt. Tips til søknaden her.
  • Ledsagerbevis. Tips til søknaden her.
  • Opplevelseskort. Noen få kommuner tilbyr dette til familier med lav inntekt. Les mer her.
  • Drømmetanken. Hver måned kan foreninger, lag, klasser og vennegrupper vinne en opplevelse fra Drømmetanken.
  • Assistanse på flylassen. En ny app-tjeneste skal gjøre det enklere for reisende å gi beskjeder til assistansepersonellet på Oslo Lufthavn. Les mer her.

Tips om tilrettelagte sommertilbud i Oslo/Akershus

Nye tips legges ut her. Du kan få en tyvstart ved å lese tipsene fra 2019 og ta kontakt med arrangørene for å se hva som er planlagt for 2020.

• Camp Finnskogen (14 mil fra Oslo) passer for barn og ungdom som enten bor hjemme, er plassert i fosterhjem eller institusjon hvor det er behov for kompenserende tiltak eller avlastning. Camp Asker er et lignende tilbud.
  • Idrettsleir for utviklingshemmede (Hurdal) arrangeres 28. juli – 2. august.
  • Sommergården på Nordre Bondi (Asker) arrangeres 22.-26. juni.
  • Forskerfabrikkens Sommerlab er ikke tilrettelagt men kan likevel være av interesse for 5.-7. klassinger (flere kommuner)
  • VIVIL-lekene går av stabelen 22. mai (Bærum)
  • Stolthetsparaden 6. juni (Oslo)
  • Tips oss gjerne om andre tilbud!  Send en epost til akershus@autismeforeningen.no.

Tips om tilrettelagte sommertilbud i andre deler av landet (eller utlandet)

• Sommerskole i Karlstad-modellen (Alta). Målgruppa er nettverket rundt barn og ungdom som bruker eller ønsker å bruke Karlstadmodellen til språktrening, og opplegget omfatter både foreldre/støttepersoner, unge med språkvansker og søsken.
    Mental Helse Ungdoms sommerleir, 16-31 år (Bjerkely FHS i Hedmark)
  • Inkluderende kirke arrangerer en reise med avgang 2. juni (Solgården i Spania)
  • Morodalsfestivalen, 12.-14. juni og Bigdepride 14. juni (Nord Odal i Hedmark).
  • Ferieuker med Aktiv og ung (Norefjell i Buskerud).
  • Ferietilbud på Heiasentrene, (Tjøme i Vestfold, Valdres i Oppland og Kristiansand i Vest Agder). Mer om Eidene her.
  • Tilrettelagte rideturer, bestilles (Langedrag i Buskerud).
  • Solgården, tilrettelagt ferie med norsktalende ansatte (Spania).
  • Tilrettelagte ferieturer gjennom Unike Ferie Opplevelser (diverse reisemål).
  • TUIs hotelltips for reisende med en synlig eller skjult funksjonsnedsettelse.
  • Freedom Express arrangerer både tilrettelagte påmeldingsturer og reisebyråtjenester for personer med tilretteleggingsbehov. Fylkeslaget tok kontakt med Freedom Express og fikk følgende svar:

«Alle mennesker kan reise med Freedom Express og vi vil gjøre hva vi kan for at reisen skal oppleves optimal. Er det behov for tilrettelegginger så er det fint om disse personene tar kontakt med oss i forkant av en reise. De fleste av våre kunder reiser med assistent/ledsager og denne må betales for da det er ytelser som overnatting, fly og busstransport/gruppereiser involvert. Ved flyreiser sørger vi for å bestille assistanse på flyplasser i inn og utland etter behovet som den reisende har.»

P.S.  Tips om tilbud i skoleåret finner du i kalenderen og «Tips om eksterne fritidstilbud

Dato:
31. august