Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Høyt og Lavt (Lillestrøm)

6. september kl. 15:00 - 18:30

Kort om hva, hvor og når  (rull ned for nærmere informasjon om selve parken):

Hjertelig velkommen til Høyt og Lavt i Sørum. Her kan deltakere i alle aldre oppleve noe fint, enten de følger løypene høyt oppe eller koser seg på bakkenivå i den store og vakre skogen. Dette er en kjempesjanse til å prøve klatreparken gratis og med bare forståelsesfulle folk rundt seg. Autismeforeningen får opplæringsbanen for oss selv fra kl. 16 og resten av parken for oss selv fra kl. 16.30! Parken har innført en rekke smittevernstiltak, som du kan lese om her.

Hvor:
Høyt og Lavt Aktivitetspark, Asakvn. 115 i Sørum
Klikk her for kart og reiseinformasjon.

Når:
søndag 6. september 2020, kl. 15.00-18.30.
Vi vet ikke ennå om det blir nødvendig å dele deltakerne i bolker av hensyn til smittevern. Hvis du ikke får beskjed om tildelt startpunkt, kom når det passer:

• Oppstart kl. 15 passer best for erfarne deltakere, fordi parken fortsatt er åpen for andre gjester.
  • Oppstart kl. 16 eller senere passer best for deltakere som trenger skjerming eller ekstra tid til opplæring.

Påmelding:
Plass er begrenset av hensyn til smittevern og hvor lenge det tar å gi obligatorisk sikkerhetsopplæring til alle. Førstemann til mølla! Fyll ut skjemaet her (https://goo.gl/forms/VUji7z4iGXop7oOI2), helst innen tirsdag 18. august men senest tirsdag 25. august. Tidlig påmelding er viktig for å sikre at vi har nok deltakere. Ta kontakt hvis du ikke rekker fristen, selv om vi ikke kan garantere at familien din får plass. Du må også fylle ut parkens sikkerhetserklæring, helst før adkomst.

Nærmere informasjon om parken

Aktivitetsparken ligger i idylliske omgivelser i Sørum kommune. Her finner du diverse praktisk informasjon, f.eks. informasjon om beliggenhet, sikkerhet, påkledning, salg av mat og drikke osv.

Parken har sprettboks (kjempetrampoline), hoppetårn, 10 km med turstier og hele 41 ziplines og 20 ulike aktivitetsløyper. Løypene er bygget inn i det naturlige terrenget og har varierende lengde og vanskelighetsgrad. De har også forskjellige høydegrenser. Vi har oppsummert alt dette i tabellen under:

Aktivitet/
Deltakerens høyde
Kommentar
Kos og turgåing på bakkenivå Klatring passer ikke for alle, f.eks. gravide og en del besteforeldre.  Hva med å gå tur i området, grille medbragte pølser i lavvoen eller se på andre som klatrer? Parken har også et lekeområde og en kjempetrampoline uten høydekrav.
Hinderløyper
på bakkenivå
Hinderløypene passer ypperlig for småbarn og andre som ikke kan/vil gå gjennom sikkerhetsopplæring. Bruk hjelm.
Deltakere
under 110 cm
Disse deltakerne kan klatre i de oransje løypene etter å ha vært gjennom sikkerhetsopplæring.
Klatring for personer mellom 110-140 cm Disse deltakerne kan klatre i de oransje og grønne løypene etter å ha vært gjennom sikkerhetsopplæring.
Klatring
for personer
over 140 cm
Etter sikkerhetsopplæring kan unge/voksne over 140 cm klatre i alle løypene (oransje, grønne, blå og røde) så lenge bemanning er på plass. De ansatte gjør forskjellige løyper tilgjengelige mens vi er der, slik at vi kan få nye utfordringer underveis.
Tårnet og den
svarte løypa
Vi vet ikke om parkens eneste svart løype (svært vanskelig) og tårnet vil være tilgjengelig mens vi er der men sjansen er størst i vanlig åpningstid (frem til kl. 16).  Sikkerhetsopplæring er selvfølgelig påkrevd.

Målgruppe:

Parken passer for personer i alle aldre, fra småbarn til besteforeldre. Akershus fylkeslag har besøkt Høyt og Lavt hvert år siden 2016, og så å si alle har vært storfornøyde – selv om noen var engstelige eller motvillige til å begynne med.

Søsken er særlig velkomne, uansett om barnet med diagnose deltar eller ikke. Ta gjerne med en venn slik at barnet/søsken har noen å dele opplevelsene med. Besteforeldre, avlastere, boligansatte og andre støttepersoner kan bli med i tillegg til — eller istedenfor — foreldrene.

Barn, ungdommer og omsorgstrengende voksne må ha med seg en ansvarlig voksen som kan bidra til mestring og gi forsvarlig tilsyn. Se neste punkt.

Viktig informasjon om tilsyn:

Alle deltar på eget ansvar og må ha forsvarlig tilsyn. Tilsynsbehovet varierer fra person til person og fra gang til gang. Noen trenger én-til-én tilsyn hele tida, mens andre trenger bare indirekte tilsyn fra bakkenivå.

Det er best å være føre var. Vær forberedt på å gi tettere tilsyn enn alderen tilsier. Dette gjelder særlig hvis deltakeren mangler klatreerfaring, har varierende dagsform eller har vansker innenfor autisme, angst, motorikk, oppmerksomhet e.l.

Hva som kan kalles forsvarlig tilsyn må vurderes individuelt, men vi har noen regler som gjelder alle:

• Voksentetthet. Én voksen kan ha ansvar for maks fire deltakere.
  • Under 18 år? Alle under 18 år (uansett behov) må ha en ansvarlig voksen til stede.
  • Under 12 år? Alle under 12 år må ha en ansvarlig voksen med seg oppe i løypene. Klatreparkens regel er klar og tillater ikke unntak. Det er aldri nok å følge med fra bakkenivå når deltakeren er under 12 år.
  • Uten erfaring? Hvis en ungdom eller omsorgstrengende voksen mangler klatreerfaring, må de ha med seg en voksen som er i stand til å klatre. Den voksne må gå gjennom sikkerhetsopplæringen men kan følge med fra bakkenivå etterpå hvis det viser seg å være forsvarlig.

Pris og servering:

Både inngangsbillett og leie av utstyr er gratis for påmeldte medlemmer. Forfriskninger er ikke inkludert. Ta med niste eller kjøp noe i parken. Av hensyn til smittevern er grillene stengt og medbrakt mat må spises ute.

Spørsmål?

Ta kontakt med oss ved å sende en epost til akershus@autismeforeningen.no. Du kan også ringe/sende en SMS til tlf. 975 00 965.

Dato:
6. september