Fakta om: Forutsetninger for at personer med ASD skal kunne leve et mest mulig meningsfullt og selvstendig liv

Publisert , oppdatert Tema: Selvstendighet, Tiltak og tilrettelegging

Hjelpere og samarbeidspartnere med tilstrekkelig kunnskap og kompetanse:

  • som kan forstå og ta deres perspektiv
  • som kan se og ivareta deres behov, gi dem funksjonell hjelp/hjelpemidler og opplevelse av aksept og kontroll
  • som tilrettelegger for et autismevennlig miljø
  • som viser respekt for autismen og utfordringene det medfører
  • som tar hensyn til latenstid
  • som aksepterer og bruker personens særinteresser
  • som tolker og forklarer sosiale situasjoner
  • som kommuniserer på en måte personen forstår
  • som bidrar til at personen kan kommunisere på en funksjonell måte
  • som gir et tilpasset skoletilbud;
    • med et team rundt eleven
    • som samarbeider med hverandre, foresatte og andre nærpersoner,
    • er lojale overfor tiltak
    • skjermer (eller forbereder) eleven for vikarbruk og plutselige forandringer

 Oversikt og forutsigbarhet 

  • Visuell tilrettelegging, individuell tilpasning
  • Dagsplaner, ukeplaner, årsplaner
  • Arbeidsplaner
  • Visuelle retningslinjer og forklaringer med tips om funksjonelle strategier
  • ASK (Alternativ og supplerende kommunikasjon) som objekter, bilder eller symboler
  • Visuell forberedelse på endringer og spesielle hendelser

Retrettmulighet 

  • Respekt for behovet for å komme seg vekk, eller skjerme seg fra ubehagelige situasjoner på en akseptabel måte
  • Funksjonelle avtaler om pause/ time-out;
    • hvordan?
    • hvor?

Hensyn til sensoriske utfordringer 

  • Anerkjennelse av overfølsomhet og annerledes sanseopplevelser
  • Hjelp til strategier som beskytter mot ubehag (hørselvern, Ipod, klær, solbriller, stillerom, mat osv.).

 Tilpassede oppgaver:

  • Konkrete oppgaver
  • Egnet arbeidsplass med mulighet til å regulere nærhet til andre
  • Utgangspunkt i elevens interesser og ferdigheter
  • Tilrettelegge for mestring og suksess
  • Motiverende oppgaver

Psykoedukasjon

  • Hjelp til diagnoseforståelse, selvinnsikt og et positivt selvbilde

 

Forståelse – Aksept – Anerkjennelse – Innsats

 Linker/les mer: