Viktig å vite om Høyt og Lavt Sørum

I denne artikkelen finner du diverse praktisk informasjon, for eksempel om beliggenhet, sikkerhet, påkledning, salg av mat og drikke osv.

Invitasjonen fra mai 2020 finner dere her.
Beliggenhet og adkomst
Høyt og Lavt – Sørum aktivitetspark
Asakvegen 115 (Asak Søndre gård)
1923 Sørum
Parken er lett tilgjengelig med bil. Parken er skiltet fra RV 171 og Asakvegen. Når du svinger inn på grusveien fra Asakvegen, ser du noe parkering ved låvene, men fortsett å kjøre til du finner parkeringsplassen ved parkområdet. Parkering er gratis.
Man kan også ta buss fra Frogner togstasjon, men nærmeste bussholdeplass er 1 kilometer fra parken. Ta kontakt på forhånd hvis du trenger skyss fra bussholdeplassen, så kan vi se hva vi får til.
Se kart, veibeskrivelse og bussinformasjon her:

Diverse praktisk informasjon:
Parkens nettside inneholder praktisk informasjon og svar på ofte-stilte spørsmål, men her er en kort oppsummering:

• Ta med niste eller kjøp drikke, nøtter, sjokolade og/eller is i utstyrshuset. Kaféen er åpen i vanlig åpningstid og selger drikke,  bakevarer og snacks. De har også blingser med godt pålegg. Kaféen fokuserer på smaksfulle varer fra bønder og små produsenter. De selger ikke brus og godteri fra de store produsentene. Her er et bilde av kaféen som viser noe av utvalget pr. februar 2019.
  • Forholdsvis tettsittende klær uten hette er best.
  • Bruk treningsbukser som er sterke og fleksible, slik at du klarer å krabbe gjennom en kort tunnel uten å ødelegge buksene.
  • Bruk sko med god såle, f.eks. joggesko.
  • Parken selger klatrehansker til en rimelig pris. Man klarer seg uten, men det anbefales hvis barnet er skeptisk til å ta på forskjellige overflater (treverk, tau, stålkabel osv).
  • Dårlig vær er ingen hindring. Kle deg lagvis og ta med regntøy.
  • På kjølige dager kan man varme seg ved bålpanna i lavvoen og kanskje grille medbrakte pølser.
  • Man kan ha ryggsekken i lavvoen og verdisaker i billettkontoret.
  • Parken kan dessverre ikke tilby trådløs internett (pr. 2016).
  • Det er to toaletter plassert ved siden av kaféen.
  • Røyking er forbudt i parken.

Facebooksiden til fylkeslaget inneholder mange bilder som kan brukes til å forberede barnet.  Se også bildene på facebooksiden til aktivitetsparken.

Tilsyn og sikkerhet:

• Hver familie er selv ansvarlig for å passe på sine egne og se til at de følger sikkerhetsreglene.
  • Barn under 12 år skal være i følge med en ansvarlig voksen oppe i løypene. Det gjelder også ungdommer/voksne som fungerer på 12 årsnivået eller lavere grunnet utviklingshemning, konsentrasjonsvansker, impulsivitet e.l. De enkleste løypene regnes som overkommelige for alle, også utrente voksne. Det er faktisk veldig gøy! Men hvis du som forelder ikke ønsker å klatre, ta med en avlaster, støttekontakt eller en annen voksen som kan klatre sammen med den som trenger tilsyn.
  • Hver deltaker må fylle ut en egenerklæring, helst på forhånd. Skjemaet sendes elektronisk her.
  • Gravide og personer som veier mer enn 120 kg. får ikke klatre.
  • I billettkontoret får du klatresele og hjelm. Ta dem på utenfor bygningen og vent der. Du kan ikke begynne å klatre ennå!  Alle som klatrer må få sikkerhetsopplæring av en instruktør før moroa starter.
  • Når en instruktør kommer, sjekker han/hun at klatreselen og hjelmen sitter godt. Instruktøren sier også når det er din tur å gå til opplæringsbanen.
  • På opplæringsbanen, møter vi en instruktør som viser oss hvordan vi skal bruke sikkerhetsutstyr på forskjellige typer hindrer. Etterpå får alle øve på opplæringsbanen mens instruktøren ser på. Under ser du et bilde av en øvelse på opplæringsbanen.
  • Instruktøren bestemmer når hver deltaker er klar til å prøve andre løyper. Det er lurt å starte med den letteste løypen (fargekode gul).

2015-09-13 opplæringsbanen

Logg inn