Tegn til tale – nyheter i 2015

Tegn til tale er en metode hvor nyttige nøkkelord sies både muntlig og på tegnspråk. Dette kan gjøre det enklere for barnet å fange opp det som blir sagt, men det gir også barnet en alternativ måte å kommunisere på. I denne artikkelen presenterer vi seks nye linker om tegn til tale.
Tegn til tale i barnehagen. I Trollstua barnehage bruker alle barna tegn til tale. Det er en fordel for alle, men spesielt for fremmedspråklige barn og barn med en forsinket språkutvikling.
Tegn til tale på ungdomsskolen. Ole Martin har Down syndrom og bruker tegn til tale. Det hjelper mye at læreren i klassen tegnsetter nøkkelord i undervisningen. Skolen satser på kursing av både lærerstaben og medelever.
Apper med tegn til tale. Serien om Ole og Mia består av enkle hverdagshistorier med mye humor. Man velger selv hva man vil ha i tillegg til bilder: lyd, tekst eller ASK-støtte (tegn til tale, tegnillustrasjoner, tegnspråk og/eller grafiske symboler). Appene er kun tilgjengelig til IOS (ikke Android) og koster bare noen få kroner.
Tegnordbok til IOS eller Android. «Tegnordbok» har lenge vært tilgjengelig i en IOS-versjon med tusen tegn. Nå finnes den i to Android-versjoner (mini og vanlig) og tre IOS-versjoner (mini, vanlig og web). Alle er gratis.
Kortspill med tegn. Hvert kort har to sider: en side som illustrerer ordet, og en side som viser ordet på tegnspråk.
Tegnlex. Tegnlex kan være nyttig for foreldre og lærere som lurer på hva ord og faguttrykk betyr. Det er et nettbasert oppslagsverk som inneholder cirka 150 korte innlegg om rettigheter, hjelpeinstanser, metoder, hørsel osv. Innleggene er tilgjengelig på tegnspråk og norsk tekst.
Lyst til å lese mer? Flere tips finner du i ASK-arkivet

Logg inn