Solbriller + bok = god sommer

Enten det er regnvær eller strandvær i sommerferien, så er sommeren lesetid for mange av våre medlemmer.  Noen velger seg underholdningslitteratur, mens andre kaster seg over bøker som kan hjelpe dem i hverdagen. I denne artikkelen tilbyr vi boktips av begge typer.
Boktipsene her er kun til informasjon og inspirasjon.  De er ikke en anbefaling, verken av bøkene eller de kommersielle nettsidene vi linker til.   Det er lurt å sjekke biblioteket i kommunen.  Selv om de ikke har boka du leter etter, kan de likevel prøve å ordne fjernlån fra et annet bibliotek.

Tre lærerike bøker
Syndrombarn (2013) av Martin Kutscher. Klassikeren er endelig tilgjengelig på norsk. Boka er en lettlest innføring i Asperger, ADHD, Tourettes, lærevansker og bipolar.
Intensiv og tilpasset kommunikasjon (2013) av Phoebe Caldwell. Boka handler om en metode for å komme i kontakt med og skape en relasjon til mennesker med autisme og utviklingshemming. Ved å bruke kroppsspråk kan man få fram kommunikasjon og flytte oppmerksomheten fra ensom selvstimulering til felles aktivitet. Bestilles fra Spiss.
Arbeta med Aspergers syndrom (2010) av Gunilla Gerland. «Hantverket och den professionella rollen» er en underlig undertittel men den reflekterer forfatterens syn. Hun mener at å støtte en person med Asperger syndrom er som håndverk blant annet fordi det krever individuelle løsninger og gode fagkunnskaper. Boka beskrives som lettlest (ihvertfall for lesere som mestrer svensk) og som både morsom og alvorlig.

Seks romaner
Rollefigurene i de tre første bøkene har autisme eller Asperger syndrom. Rollefigurene i de tre siste bøkene har autistiske trekk men forfatterne har ikke gitt dem  en diagnose.
Nysgjerrigper (2014) av Belinda Bauer. Patrick er 18 år og har Asperger syndrom. Faren hans døde for ti år siden, og Patrick er opptatt av dødens mysterier. Han velger å studere anatomi for å få svar, men det fører ham til et annet mysterium, kanskje et drap.
Dagene er gjennomsiktige (2000) av Mirjam Kristensen. Lille Jonas er ofte i sin egen verden og trenger mye tilsyn. Det er snakk om å gi ham en autismediagnose. Men så faller han ned i en gammel brønn og dør. Da blir storesøster og resten av familien satt på prøve. Boka fikk Tarjei Vesaas debutantpris.
Prosjekt Rosie (2013) av Graeme Simsion. Romanen handler om en professor med Asperger som ønsker seg en kone. Han får diverse  kvinner til å fylle ut et spørreskjema, så evaluerer han svarene. Komplikasjoner oppstår – akkurat som seg hør og bør i en romantisk komedie.
Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg (2009) av Kjersti Annesdatter Skomsvold. Ingen diagnose er nevnt i boka. Det dreier om en dame som føler seg komfortabel hjemme alene, bare med mannen sin. Hun mistolker en del av det han sier. Hun har ikke behov for å treffe andre eller å jobbe. Boka vant Tarjei Vesaas debutantpris. Sammen med skuespiller Anne Marit Jacobsen har forfatteren bearbeidet boka for scenen. Du kan se teaterstykket  på Nationaltheatret i august 2014.
Tåpenes sammensvergelse (1980) av John Kennedy Toole. Da boka vant Pulitzer-prisen i 1981 var det lite kunnskap om høytfungerende autisme. Der for fremsto boka som en morsom og satirisk roman. I dag kan vi se under den absurde overflaten og oppdage en person med autistiske trekk som sliter stort. Av den grunn skriver en bokanmelder at romanen «er tung, men med noen humoristiske innslag.»
Alene sammen (2012) av Abraham Vergheese. Romanen handler om tvillingbrødrene Marion og Shiva Stone som vokser opp blant legene på et misjonssykehus i Etiopia. Fylkeslaget har hørt at den ene tvillingbroren har autistiske trekk. Svenska Dagbladets bokanmelder beskriver boka som «en engasjerende og lærerik roman som sprudler av fortellerglede.»

Bøker for ungdommer
Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger har lagt ut en liste over 28 engasjerende ungdomsbøker. Ni av dem er beskrevet som lettlest. Ingen av dem handler om autisme/Asperger men de kan brukes til å støtte ungdommens leseutvikling.

Tips: Flere boktips finner du på nettsiden vår.