Barrierebrytende løsninger i det offentlige rom

Mennesker med autisme eller Asperger syndrom møter mange barrierer i samfunnet. Det er ikke alltid lett å reise, handle, spise ute eller gjøre andre ting i det offentlige rom. Heldigvis har flere og flere begynt å ta hensyn til kunder/besøkende på autismespekteret. I denne artikkelen finner du mange inspirerende eksempler fra utlandet.
Flyplasser. En flyplass i South Carolina i USA har et stillhetsrom til passasjerer med autisme og andre som har et særskilt behov for ro. En flyplass i Irland er den første i Europa som har et sanserom.
Muséer. Tre muséer i Chicago i USA samarbeidet på å utvikle en app som gjør stedene mer tilgjengelige for barn med overfølsomme sanser og et større behov for oversikt. Appen kan brukes til planlegge besøket, lage en visuell plan og forberede barnet. Appen inneholder også diverse spill. Les mer her.
Fornøyelsesparker. Dollywood er den første fornøyelsesparken i verden som har et avslappingsrom. Et lite telt og beroliggende sanseleker hjelper barn med autisme å finne roen. Minst én Legoland park i USA har tenkt å innføre noe lignende. Les mer her.
Windsor slott mm. National Autistic Society (NAS) i Storbritannia jobber for bedre tilrettelegging i det offentlige rom. Slottet til Dronning Elizabeth er blant stedene som NAS har stemplet som autismevennlig. Les mer om «The Autism Friendly Award» her.
Fysisk aktivitet for alle. «We Rock the Spectrum» er en amerikansk kjede med over 60 innendørs lekeparker. Barn med og uten autisme kan krabbe gjennom tunneler, hoppe i trampoline, klatre, huske og finne andre spennende utfordringer i et inkluderende miljø. Se en video om lekeparkene her.
Restauranter. Organisasjonen «Autism Eats» inviterer til autismevennlige måltider i samarbeid med lokale restauranter. Restaurantene tilbyr et møterom med lav musikk og dempet belysning. Familiene kjøper inngangsbilletter på forhånd og forsyner seg med mat fra bufféen. Da slipper de maset med å bestille mat og vente på regningen. Les mer her.
Butikker. En søndag i november åpnet samtlige Toys’R’Us-butikker i England et par timer tidligere enn vanlig, slik at familier med autisme kunne få butikkene for seg selv. De ansatte fikk informasjon om diagnosen, og butikkene slo av musikken og dempet belysningen. JC Penney i Texas gjorde det samme for å hjelpe familier med autisme å handle inn til skolestart, men de innførte parfymeforbud i tillegg. Slike ordninger er en god start, men hva med resten av året? Flere bør gjøre som Asda (et varehus i Manchester) og innføre en stilletime hver lørdag. Flere bør også gjøre som ShopRite (et supermarked i USA) og merke én av kassene som «sansevennlig.» Istedenfor å friste med godteri ved kassa tilbyr ShopRite småting som kan brukes til belønning eller sanselek, for eksempel såpebobler, ballonger og aktivitetsblader.
En autismevennlig by. Liverpool sikter på å bli den første by i Storbrittania som er autismevennlig. Både kinoer, teatre og muséer inviterer til arrangementer rettet mot besøkende på autismespekteret, og et handlesenter tilbyr et mer autismevennlig miljø én gang i måneden. I tillegg har flyplassen utviklet en vis-hensyn ordning og en håndbok for passasjerer på autismespekteret. Vi gleder oss til å høre om flere byer med slike ambisjoner, særlig her i Norge! Les mer om Liverpool her.