Fakta om: Ord og forkortelser

Publisert , oppdatert Tema: Tiltak og tilrettelegging

ABA

Applied Behavior Analysis = Anvendt atferdsanalyse.

ADL

Dagliglivets ferdigheter (Activities of Daily living). Ferdigheter som er nyttige/nødvendige for å klare et selvstendig liv. Eksempler: Matlaging, rengjøring, hygiene, bruk av transportmidler etc.

Les mer: http://www.ndla.no/nb/node/73710 eller ADL-trening: http://ndla.no/nb/node/73715

ART

Aggression Replacement Training (RT) er en opplæringsmetode for sinnekontroll som foregår strukturert i grupper. Metoden har vist seg effektiv for å forebygge aggressiv atferd hos barn og ungdom. Les mer på: BUFDir.

ASK

Alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) er et sett kommunikasjonsformer som helt eller delvis erstatter tale. Mennesker som har behov for ASK, kan mangle tale, ha dårlig tale eller mangelfull utviklet språk.  ASK kan være enten i form av håndtegn (tegn til tale) eller i form av ulike typer symboler eller ordbilder. Noen bruker ASK symboler i papirformat, i form av planer, visuelle skript, tematavler, kommunikasjonsbøker m.m. Til å lage dette bruker en ofte egne programvarer (Boardmaker, Symbolmate mm). Dette papirmaterialet kan en bruke til å peke på når en vil uttrykke seg.  Andre bruker høyteknologiske talemaskiner. (Rolltalk, Tobii mm) Disse kan styres med peking eller blikk (øyestyring) Mange mennesker med ASD har stort utbytte av et ASK-tiltak.

Les mer på www.isaac.no   www.ask-loftet.no  www.statped.no

ASK og Opplæringsloven

Opplæringsloven sier dette om elever som har behov for opplæring i alternativ og supplerende kommunikasjon: «Elever som helt eller delvis mangler funksjonell tale og har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon, skal få nytte egnede kommunikasjonsformer og nødvendige kommunikasjonsmiddel i opplæringa. Når en elev ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har eleven rett til spesialundervisning etter reglene i kapittel 5. Dette inkluderer nødvendig opplæring i å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon.» (Opplæringsloven § 2-16).

Les mer på www.statped.no

Avlastning

Avlastning er et tilbud til personer og familier med særlig tyngende omsorgsarbeid. Avlastning kan gis ut fra ulike behov og kan organiseres på ulike måter.  Les mer på: www.naku.no/node/859 og Faktaark om avlastning

Bostøtte

Behovsprøvd statlig støtteordning for de med lav inntekt

BPA

Brukerstyrt personlig assistanse bidrar til å gjøre de oppgavene du selv ikke klarer med nedsatt funksjonsevne.
Brukerstyrt personlig assistanse er praktisk bistand til deg som har et særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemning, alder eller andre årsaker.  www.helsedirektoratet.no

BUP

Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk er et tilbud i spesialist-helsetjenesten for barn og ungdom i Norge. Arbeidet er organisert som et poliklinisk tilbud innen psykisk helsevern for barn og unge. BUPs hovedoppgaver er å hjelpe barn fra 0 til 17 år og deres familier i form av utredning, behandling, rådgivning og tilrettelegging knyttet til psykiske vansker, atferdsvansker og læringsvansker. Det er kun lege eller leder for barneverntjenesten som kan henvise til BUP. BUP har ansvar for barn som har hatt en normal utvikling av intelligens og språk, mens Habiliteringstjenesten har ansvar for barn med forsinket utvikling og/eller omfattende og tidlig debuterende funksjonsvansker.

Les mer: www.bupbarn.no

De utrolige årene (Webster Stratton)

De Utrolige Årene består av kurs for foreldre, ansatte i skoler og barnehager og barn.  Kursene tar for seg forebygging og behandling av barn med problematferd. Les mer  på forebygging.no og på BUFDir .

DPS

Distriktspsykiatrisk senter har hovedansvar for generelle tilbud innen den psykiatriske spesialisthelsetjenesten for voksne (f.o.m. 18 år). Med poliklinikk og akuttteam, foruten dag- og døgntilbud, er disse sentrene statlige klinikker som samarbeider nært med kommunene i sine respektive områder.

Man må bli henvist fra sin fastlege til en DPS for utredning og behandling.

Enkeltvedtak

Et enkeltvedtak bestemmer rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer. Du kan alltid klage på enkeltvedtaket. Se også Forvaltningsloven. Kilde: Spesialundervisning på fem min. www.udir.no

FFO

Funksjonshemmedes fellesorganisasjon er Norges største paraplyorganisasjon for organisasjoner av funksjonshemmede og kronisk syke. Les mer: www.ffo.no

FFT

Funksjonell familieterapi (FFT) er en evidensbasert behandlingsmetode for familier hvor en ungdom (11–18 år) viser alvorlige atferdsvansker.  Les mer på atferdssenteret.no

Grunnbeløp  i folketrygden. Justeres 1. mai hvert år.

Grunnstønad

Kompensasjon fra NAV som gis for å avhjelpe følger av «sykdom, skade eller lyte» og kan gi dekning til for eksempel tekniske hjelpemidler, førerhund, fordyret kosthold og lignende.

HELFO

Du finner informasjon på nettsiden til Helsedirektoratet  www.helsenorge.no/

Hjelpestønad

Kompensasjon fra NAV som gis for å avhjelpe følger av «sykdom, skade eller lyte» og ved behov for særskilt tilsyn og pleie. www.nav.no

IOP

IOP (Individuell opplæringsplan) er et dokument som skal beskrive mål og innhold i spesialundervisningen Den er et arbeidsverktøy for læreren, og den skal bygge på enkeltvedtaket som er fattet av skolens ledelse. Det skal lages en skrftlig evaluering av IOP ved skoleårets slutt. Kilde: Spesialundervisning på fem min. www.udir.no

IP

Alle som har behov for langvarige og koordinerte tjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan, uavhengig av alder, diagnose og funksjon. Individuell plan skal bidra til at tjenestemottakeren får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud. Planen skal være et verktøy og en metode for samarbeid mellom tjenestemottaker og tjenesteapparatet, og mellom de ulike tjenesteyterne. helsedir

Koordinator/ tjenestekoordinator

Koordinator skal sørge for nødvendig oppfølging av tjenestemottakeren, sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan. helsedir

Latenstid

Den tiden en person bruker på å oppfatte et budskap, en beskjed eller en instruks. Den tiden det tar før personen gir respons.

Ledsagerbevis

Kommunalt dokument som gir rett til ledsager på offentlige kultur- og fritidsarrangementer og enkelte transportmidler uten ekstra kostnad. Det kan være ulik praksis i de forskjellige kommunene.

Likeverdsprinsippet

Alle elever skal gis lik mulighet til å nå de opplæringsmålene som er satt for den enkelte.

MST

Multisystemisk terapi er en familie- og nærmiljøbasert behandling for ungdom, i alderen 12-18 år, som har alvorlige atferdsproblemer. www.atferdssenteret.no

MultifunC

Multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø retter seg mot ungdom i alderen 14 til 18 år med alvorlige atferdsvansker, og som har behov for institusjonsopphold før de kan ha nytte av hjemmebaserte tiltak.  bufdir

Omsorgsbolig

Tilpasset og tilrettelagt bolig hvor bruker kan motta heldøgns helse- og omsorgstjenester etter sitt behov.

Omsorgslønn

Kommunal ordning som gir lønn til de som har veldig krevende omsorgsoppgaver, som regel knyttet til nær familie.

Omsorgspenger

Erstatning for tapt inntekt i inntil ti dager pr år når barn eller barnepasser er syk. Foreldre med kronisk syke eller funksjonshemmede barn kan søke om utvidet rett til antall stønadsdager.

Økt antall stønadsdager med om­sorgspenger/sykt barn ordning

Arbeidstakere som har omsorg for barn under 12 år  har rett på 10 dager med omsorgspenger i året. Foreldre som har omsorg for et kronisk sykt/ funksjonshemmet barn, kan ha rett på omsorgspenger frem t.o.m. året barnet fyller 18 år. Gifte/samboende foreldre får da 10 dager ekstra i året, til sammen 20 dager hver. Foreldre som er aleneforsørgere kan få 40 dager i året med omsorgspenger.

Søknad med legeerklæring sendes NAV lokalt.

Noen får avslag fra NAV på søknaden om utvidete omsorgsdager. Vår erfaring er at dette kan skje når barnet har diagnosen Asperger syndrom (AS). Det finnes eksempler der NAV har gitt avslag med begrunnelse at diagnosen ikke står på deres liste over «godkjente» diagnoser.  Det synes som om NAV baserer sine retningslinjer på  tidligere diagnosemanual ICD-9 hvor «barnepsykoser» er nevnt men ikke AS.  (I dagens gjeldende ICD-10 er benevnelsen barnepsykoser fjernet som egen diagnosekategori.)

Det er viktig at det legges ved en utførlig legeerklæring hvor familiens konkrete behov beskrives. Legen bør understreke at AS er en diagnose som ligger under Autismespekteret. Vedtak om omsorgspenger må leveres til arbeidsgiver før ordningen med økte dager kan benyttes.

Opplæringspenger

Erstatning for tapt inntekt ved deltagelse i kurs eller annen opplæring som er nødvendig for å ta seg av funksjonshemmet eller langvarig sykt barn en har omsorgen for. Det kreves at opplæringen skjer i regi av en institusjon i helsevesenet, og det er lege som skriver erklæring.

OT

Oppfølgingstjenesten har ansvar for å følge opp ungdom (16-21 år) med rett til videregående opplæring som ikke er i opplæring eller arbeid.

Les mer: www.utdanning.no

PALS

Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling. PALS er en skoleomfattende innsatsmodell. Den består av systematiske og effektive forebyggingstiltak som retter positiv oppmerksomhet mot alle skolens elever.

Les mer: www.atferdssenteret.no

PDD-NOS

PDD-NOS – Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse

(Pervasive Developmental Disorder – Not Otherwise Specified)

Mer om PDD-NOS

Persepsjon

Hjernens bearbeiding av sanseinntrykk

Pleiepenger

Erstatning for tapt arbeidsinntekt i forbindelse med pleie av sykt barn eller pleie av nærstående i livets sluttfase. Les mer på www.nav.no

PMTO

Parent Management Training Oregon retter seg mot barn i alderen 3 til 12 år som viser tydelige tegn på atferdsvansker. PMTO bidrar gjenopprette eller bygge positiv relasjon mellom barn og foreldre, bryte negative samhandlingsmønstre og fremme positiv utvikling hos barnet. www.atferdssenteret.no

PPT

PPT står for Pedagogisk-Psykologisk tjeneste.

PPT har ansvar for å utarbeide sakkyndig vurdering. Tjenesten skal ellers bistå skoler og barnehager i å gi et godt opplæringstilbud til elevene.

Foreldre kan henvende seg til PPT dersom de er bekymret for et barns utvikling eller trenger råd knyttet til barnets utvikling og læring. Tjenesten finnes i alle kommuner og er en del av det formelle skolesystemet.

Kilde: Spesialundervisning på fem min.www.udir.no

Psykoedukasjon

Selvinnsikt. Selvforståelse. Diagnoseforståelse. Å lære om og forstå hva en autsimespekterdiagnose innebærer. Å kunne akseptere og forstå hvilke følger autismespekterdiagnosen har for egen funksjon og eget liv. Se boken Vermeulen: Jeg er noe helt spesielt. Psykoedukasjon for mennesker med autisme og Asperger syndrom.

Sakkyndig vurdering

Sakkyndig vurdering er faglige vurderinger av hvilken hjelp og hvor mye hjelp (spesialundervisning) enkeltelever har behov for, slik at undervisningen skal oppfylle likeverdsprinsippet.

Sakkyndig vurdering gjøres av PPT og er tilrådinger til skolen. Det er kommunen som gjør vedtak om spesialundervisning.  Kilde: Spesialundervisning på fem min. www.udir.no

Spesialundervisning

Spesialundervisning innebærer at eleven får ekstra ressurser forankret i et enkeltvedtak fattet ved skolens rektor. Et barn som har fått innvilget rett til spesialundervisning vil få en egen IOP (individuell opplæringsplan).  Les mer under IOP

STATPED

Statped er en spesialpedagogisk støttetjeneste for kommuner og fylkeskommuner. www.statped.no

STI

Senter for Tidlig Intervensjon er organisert som en del av Nordvoll skole & autismesenter, og gir spesialpedagogisk hjelp til barn under opplæringspliktig alder. STI gir opplæring basert på anvendt adferdsanalyse (ABA) til norske barnehager, skoler og aktivitetsskolen (tidligere SFO). Les mer: https://nordvoll.osloskolen.no/veiledning-og-kurs/veiledning/sti/

Støttekontakt

Person som får betalt av kommunen for å hjelpe et annet menneske til å ha et sosialt liv og en meningsfull fritid.

Les merwww.helsenorge.no

Tilrettelagt/tilpasset undervisning

Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Det kan dreie seg om spesielle metoder, spesiell organisering, forenklinger av tekst, tilbud i mindre grupper etc. Tilpasset opplæring gis ikke som enkeltvedtak og er ikke det samme som spesialundervisning. Les mer: www.udir.no

TEACCH

Treatment and Education of Autistic and Communication handicapped Children.

Mer om TEACHH

Vergemål

Ved behov for verge etter fylte 18 år kan det søkes om opprettelse av vergemål, dersom noen ikke er i stand til å ivareta egne interesser.  Vergemålet skal ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig. Les mer: www.fylkesmannen.no og www.lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9

Les andre saker om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,